• Growth and neurodevelopment in very preterm infants receiving a high enteral volume-feeding regimen - a population-based cohort study 

      Klingenberg, Claus; Muraas, Fredrik Kragh; Isaksen, Catherine Elde; Nilsen, Tina; Torgersen, Marte; Melum-Hansen, Cecilie (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017-12-06)
      <i>Aim</i>: The aim of this study is to evaluate a feeding regimen routinely providing >180 ml/kg/d fortified human milk to very preterm infants and impact on in-hospital growth, osteopenia, and neurodevelopment.<p> <p><i>Method</i>: Retrospective population-based descriptive study of infants <30-week gestation admitted within 24 h of birth and discharged during the 6-year period 2005–2010. ...
    • Osteopenimarkører hos barn født før uke 30- har de noen klinisk verdi? 

      Nilsen, Tina; Torgersen, Marte (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-24)
      Premature barn har signifikant økt risiko for å utvikle osteopeni. Det finnes mange ulike metoder for screening, men det er ingen enighet om hvilken metode som er best egnet for å predikere eller diagnostisere osteopeni. Blodprøvene kalsium (Ca), alkalisk fosfatase (ALP) og fosfat (P) ansees å være markører for beinmetabolisme, mens albumin og urinstoff kan reflektere proteintilførsel som også er ...
    • «Seksåringene lærer best ved å synge, hoppe, pusle, bygge, snakke og rulle». En kvalitativ studie om lekpreget undervisning i førsteklasse. 

      Nilsen, Tina; Salamonsen, Ida (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)
      Målsettingen med denne mastergradsavhandlingen er å få innsikt i hva lærere legger i begrepet lekpreget undervisning. Vi har gjennomført en kvalitativ studie med formål å besvare forskningsspørsmålene: 1. Hva legger førsteklasselærere i begrepet lekpreget undervisning, og på hvilken måte anser de at seksåringen lærer best? 2. På hvilken måte kan klasserommet utformes for å tilrettelegge for lekpreget ...